Fortsätt till huvudinnehåll

Energinivåer mitt i provröran


Bild hämtad från Flicker


Slutat av april och snart början på maj. Vår kallas det av de flesta, men jobbar du som lärare (och särskilt om du har två språk) så kallas det Np-period. Det är en ganska hektisk tid för att säga det minsta, och kroniska sömnproblem är tyvärr standard för min del vid den här tiden på året. Så mycket att hålla koll på, både i egenskap av undervisande lärare, provvakt och bedömare...Mitt i all stress har jag väldigt ojämna energinivåer. Det är precis som att kroppen blir lätt avslagen med låga nivåer, samtidigt som delar av hjärnan går på högvarv och hellre vill syssla med annat än det som är precis aktuellt just för stunden.

Idag var det dags för skriftlig framställning i Svenska 1 på skolan. Jag skulle vara provvakt, dock inte det första passet, men anade att det nog kunde vara bra att röra sig runt i byggnaden och kontrollera om uppstarten fungerade bra. Det var rätt hektiskt. Vi kör ett system som är nytt och någorlunda hemsnickrat för att slippa stänga ner hela nätverket på skolan, och det är inte helt felfritt ännu. Även om jag personligen inte kunde göra särskilt mycket mer än ge förslag, förklara och bara finnas där så kändes det ändå rätt bra och jag brukar försöka se till mina egna grupper, särskilt på provdagar. Förmiddagen var lätt hektisk, kände mig som en halvspeedad ekorre, och när jag väl kom hem la jag alla planer jag eventuellt haft på hyllan till imorgon. Energin fanns helt enkelt inte där. Samtidigt så finns den där, energin, eller snarare det finns ett kreativt utlopp som hjärnan vill använda.
På ett sätt är våren min mest kreativa period, men samtidigt kanske den minst produktiva. Jag får en del idéer (vissa användbara) när tankarna löper iväg för att kanske till viss del försöka undvika det närmast förestående och funderingar kring nationella prov, betyg och bedömning. Fördelen är att om jag kommer ihåg att skriva ner saker och ting så kanske jag kan ha nytta av idéerna senare, då när orken och energin faktiskt finns på riktigt. Just nu får jag fokusera på att mest ta mig igenom en hektisk period som (tack och lov) kryddas av diverse lovdagar.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Litteratur och tankar som fortsätter snurra

Känns lite illa att börja arbetsdagen (eller åtminstone sen jag kom till jobbet, satt lite hemma på morgonen också) med att behöva skriva av sig, men jag känner att just nu lyckas jag inte fokusera ordentligt så det är nog lika bra att skriva först.. Jag kan inte säga att det började med att jag lyssnade på Katerina Janouch roman Bedragen  (går att hitta på både Bokus och Adlibris , jag lyssnade på den via Storytel), men tankarna fortsatte mala helt klart. Bedragen  är första delen i en serie, håller på med del två Systerskap  nu, och handlar om fyrabarnsmamman Cecilia Lund som blir bedragen av sin man och allt det som händer därefter. Igenkänningsfaktorn är väldigt hög för min del. Jag har visserligen inte lika många barn, men känner så väl igen känslorna som Cecilia har kring separationen från man, barn och hur otroligt det kan växla. Ibland vet man inte vad som gör att det växlar, bara att något gör det. Jag har själv två små, den äldste är nu sex år och den yngste fyller fyr

Sommarnatt

Sitter på en buss på väg hem från festen i Habo. Har haft en väldigt trevlig kväll med mycket prat och skratt. Kvällen var varm så vi satt utomhus. Såg för första gången på länge både solen gå ner och månen gå upp.  Är rätt mär ni efter att ha varit vaken (mer eller mindre) sen femsnåret imorse. Räknade ut att om allt går enligt tidtabell så får jag vänta vid Juneporten i tjugo minuter (mindre kul en fredagkväll) och är väl hemma strax innan 2 😝